OHaskeSlider-01.jpg
BESTUURSVERGADERING

op 11 Juni 2024

het bestuur vergadert iedere 2e dinsdag van de maand (o.v.b.)
in het Kulturhus van 19.30 tot 21.30uur

het staat een ieder vrij om langs te komen maar ook kunt u uw vergaderpunt mailen

ondernemersbijeenkomst
ALGEMENE LEDENVERGADERING

De Algemene Ledenvergadering van Dorpsbelang Oudehaske
vindt dit jaar plaats op:

28 MEI 2024

in het Kulturhus te Oudehaske vanaf 20.00uur

Slide
DE BAERCH

De Baerch editie 3-2024 verschijnt binnenkort weer en het ligt eind Juni weer in uw brievenbus!

Heeft u verhalen, nieuwtjes of andere onderwerpen die u nog eens wilt bespreken in het dorpsblad??
Schroom dan niet om contact op te nemen of een geschreven artikel in te sturen.
We zien en horen het graag!!

previous arrow
next arrow
Shadow

Secretarieel Jaarverslagjaar 2023/24

Huidige bestuursleden zijn:
Alian de Jong-Memelink (penningmeester), Gerda van Eck (voorzitter), Maurits Kalsbeek (secretaris) en Peter van Dijk (algemeen bestuurslid)

Bestuur DBOH Dorpsbelang Oudehaske e.o.:

- De website is door Maurits Kalsbeek opnieuw opgezet bij een andere hostingpartij. Hij doet het onderhoud en de updates.
- DBOH is nu ook bereikbaar via WhatsApp.

- Afscheid genomen van oud bestuurslid Ger van ‘t Hoofd (10 jaar) en speldje overhandigd.

- Onze dorpencoördinator is langere tijd afwezig i.v.m. ziekte. Er is een voorlopige vervanger aangesteld:  Dhr. Arno Reekers is nu ons aanspreekpunt
als dorpencoordinator.

Zonneparken/Batterijopslag:

- Het bedrijf dat een zonnepark wilde aanleggen bij Oudehaske heet nu NOVAR. Ze richten zich nu op batterijen voor opslag van energie i.p.v. zonnepanelen. Gerda van Eck heeft gesprek gehad met NOVAR.

Nannewiid:

- Eindelijk is er goedkeuring tot het baggeren van het Nannewiid. Dit door de jarenlange inspanning van Stichting Nannewiid.
- Er zal meer gebaggerd worden dan eerst het plan was. Tevens wordt er geld bespaard wat hopelijk voor iets anders kan worden ingezet.

- Er is door de provincie geld gereserveerd voor een gebiedsregisseur.

- De waterkwaliteit van het Nannewiid is bar slecht. Het strandje en het zwemwater dreigen gesloten te worden als er dit jaar geen verbetering optreedt. Alian de Jong en de nieuwe eigenaar (Uniq Vastgoed) hebben een aantal maatregelen afgesproken.

- Overleg met camping-eigenaren is geweest en ze zien de meerwaarde om het dorp te betrekken bij hun nieuwe plannen. Er worden 48 vakantiehuizen geplaatst in de toekomst. Er komt een nieuw en schoon strandje met speeltoestellen. Voorlichtingsavond 29 februari 2024 in Kulturhus.

- Er worden vrijwilligers gevraagd voor het schoonmaken van het strandje (opruimen ganzenpoep) i.v.m. de waterkwaliteit. Vanaf 2025 zal het nieuwe park dit zelf gaan meenemen in het beheer. 19 vrijwilligers zetten zich hiervoor in. Een  WhatsAppgroep is hiervoor aangemaakt.

Ondernemersbeurs:

- Peter van Dijk en Roelof Speelman stellen voor een ondernemersavond te organiseren. DBOH heeft eenmalig een avond georganiseerd om te onderzoeken of de ondernemers behoefte hebben aan uitwisseling. De bijeenkomst is gehouden op 27-10-2023
- De bijeenkomst werd redelijk bezocht. We hadden meer ondernemers verwacht. Toch nog met een kleine groep een zinvolle bijeenkomst gehad.

Volleybalvereniging:

- Er is een plan bij de Volleybalvereniging voor het aanleggen van twee Beachvolleybalvelden.
- Er kan gebruik gemaakt worden van het Kernenbudget.  Het indienen van een plan, dat past voor de vereniging en voldoet aan de voorwaarden van het Kernenbudget, heeft nogal wat voeten in aarde. Daarom is indiening voorzien in 2024.

- Dorpencoördinator Arno Reekers heeft een voorbeeldplan toegestuurd via de mail.

De8vanoudehaske/Dorpsvisie:

- Er wordt door een groep deeltijdstudenten in een half jaar een landschapsplan opgezet.
- Er is door de studenten overleg geweest met diverse inwoners van het dorp. Er werden meteen al veel mooie en nieuwe opties geopperd voor de omgeving.

- 22 Mei overleg aangaande de ruimtelijke scenario’s van Oudehaske

Verkeersgroep:

- Simon Waley van de Verkeersgroep wil directer communiceren met gemeente over de verkeerssituatie in het dorp. Echter de gemeente blijft dit via DBOH doen maar de verkeerscommissie wordt wel direct betrokken bij alle contacten.
- Er wordt een onderzoeksplan verkeer gemaakt door BonoTraffics, Daarover is twee keer overleg geweest met de verkeerscommissie en Dorpsbelang. Overleg was degelijk en opbouwend. Waarschijnlijk zullen werkzaamheden pas in 2025 van start gaan.

Basisscholen:

- Het Haskerplak en De Tarrissing zijn inmiddels samengegaan onder de naam De Samenlevingsschool.

Energiemarkt:

- Samen met PKN Gemeente Haskeroord en energiecoöperatie it Hasker Pompke is een energiemarkt georganiseerd op 7 oktober. De gemeente en de provincie hebben dit initiatief ondersteund met menskracht. g
- Er wordt aan de sportverenigingen voorgelegd hoe een fixteam samen te stellen welke €75,- per client kan opbrengen voor de vereniging.

- Energiemarkt is succesvol verlopen. Er komt een evaluatiebijeenkomst geleid door Nel Kruiswijk.

Tennet:

- Er gaat eerst een onderzoekstraject beginnen. Het is de bedoeling dat het traject van start gaat begin 2027.
- DBOH heeft een zienswijze ingediend.

- Het ministerie van EZK heeft op alle zienswijzen tezamen gereageerd.

- Op 25 maart was er een informatiebijeenkomst in het Kulturhus.

AZC:

- DBOH heeft, zodra bekend was dat er plannen waren voor een AZC, het initiatief genomen voor een informatieavond. Dat heeft geleid tot een goede informatieve avond en helaas de nodige negatieve berichten via social media. DBOH heeft steeds als uitgangspunt gehad dat de inwoners goed geïnformeerd moesten zijn.
- Inmiddels heeft de raad besloten dat er geen AZC komt.

OMRIN:

- Uitkomst van intensief overleg dat er beter wordt gecommuniceerd met elkander. Dat heeft geleid tot een convenant met als belangrijkste punten: we informeren elkaar over gebeurtenissen en er komt een gesloten losplaats voor het vuil.
- Er zijn meerdere omringende bedrijven die ook stank - en geluidsoverlast geven dus niet alleen OMRIN. De drie dorpsbelangen zullen met al deze bedrijven het gesprek aangaan.

- Er zijn vier schetsbijeenkomsten geweest over de uitbreiding van OMRIN. Uiteindelijke tekening van de uitbreidingsplannen OMRIN op website geplaatst.

Morssinkhoff:

- Bedrijf heeft plannen voor het plaatsen van  hoge silo voor opslag van plastic welke nu op diverse locaties verspreid in BigBags staan wat natuurlijk niet efficiënt is. Gemeente gaat akkoord met 24 meter hoogte mits de omwonenden dit ook prima vinden. Peter van Dijk heeft overleg bijgewoond hierover.

DeBaerch2.0:

- Uit de gehouden enquête bleek dat er wel degelijk nog belangstelling was voor het behoud van De Baerch.
- Nadien is er een uitnodiging uitgegaan voor een brainstormsessie met belangstellenden over hoe nu verder.

- Er is een PRcommissie opgezet vanuit DBOH om te kijken hoe en wat men kan doen om DeBaerch toch te laten bestaan. Dit met de bedoeling dit t.z.t. over te dragen aan een nieuwe groep vrijwilligers. Zodat DeBaerch weer een eigen vereniging/stichting is en tzt niet meer onder het Dorpsbelang valt.

- De bedoeling is dat er een proefeditie van DeBaerch verschijnt in voor de Kerst in december 2023. DeBaerch2.0

- Vrijwilliger Jolanda van der Horst neemt het voortouw en gaat alle vorige adverteerders nabellen voor plaatsing in de nieuw op te zetten Baerch vanaf februari 2024. Ook Peter van Dijk belt meerdere adverteerders na. Maurits gaat de opmaak en redactie verzorgen.

- De proefeditie DeBaerch2.0 editie nulnummer is klaar en kan voor Kerst 2023 worden verspreid.

- DeBaerch2.0 heeft overleg gepland met vrijwilligers op 18 januari nav eerste nulnummer.

- Editie 1-2024 is inmiddels verschenen en goed ontvangen en soepeltjes verspreid.

- Editie 2-2024 is inmiddels verschenen en goed ontvangen en soepeltjes verspreid, echter zijn er wat verbeteringen en aanpassingen geopperd vanuit degenen die kopij hadden aangeleverd.

Huizenbouw Heerenveen:

- Er is een brief verzonden vanuit DBOH aan burgemeester van Heerenveen A. Fokkens voor overleg.
- 20 juni a.s. overleg ingepland met gemeente Heerenveen